dissabte, 1 de març del 2008

Informes de fa «més de vint anys» ja alertaven de les fuites de la canonada

Els tècnics asseguren que la pèrdua d'aigua s'explica perquè no s'ha fet un bon manteniment de la infraestructura

http://www.vilaweb.cat/www/elpunt/noticia?p_idcmp=2761396

PAULA MERCADÉ. Barcelona

El director de l'Agència Catalana de l'Aigua (ACA) i president d'Aigües Ter Llobregat (ATLL), Manuel Hernández, reconeixia ahir en declaracions a Catalunya Ràdio que informes «de fa més de vint anys» ja havien detectat fuites a la canonada del Ter-Llobregat. Malgrat l'alerta, les obres per fer el desdoblament de la infraestructura no haurien començat fins l'any 2000. Tres quartes parts de la nova canonada ja estan acabades, i el segon tram, l'únic que encara s'està construint, no es va començar fins al 2007, admetia Hernández. El director del departament de mecànica de fluids de la UPC, Enric Trillas, assegurava que si s'hagués fet un «bon manteniment» de la infraestructura ara hi hauria menys fuites o, fins i tot, que no n'hi hauria cap.

El govern no ha explicat per què es tardarà nou anys per construir la nova canonada d'aigua del Ter al Llobregat de 21,69 quilòmetres. És a dir, perquè es destinarà més de la meitat de temps que el que Foment ha necessitat per fer la línia d'alta velocitat entre Madrid i Barcelona, de 659 quilòmetres. L'única justificació que ha assenyalat fins ara el director de l'Agència Catalana de l'Aigua (ACA), Manuel Hernández, és la manca de pressupost. No ha concretat, però, si aquesta és l'única raó per la qual les obres del tram pendent de la nova canonada no van començar fins l'any passat. El tram en construcció, de 9.382 metres, és el més car de tots: costa 27,9 milions d'euros.

Les dates que dóna l'ACA es contradiuen. En una nota de premsa enviada aquest dijous als mitjans de comunicació asseguraven que «Aigües Ter Llobregat (ATL) va iniciar l'any 2003 les obres» per poder desdoblar la canonada que perd aigua. En canvi, Hernández deia ahir a Catalunya Ràdio que el primer tram de la nova infraestructura s'havia acabat l'any 2002. Ara, tres quartes parts del total de la nova canonada ja estan acabades. El tram que s'està fent es va començar el 2007 i no estarà acabat fins l'estiu del 2009. És a dir, que no se sap què va passar des del 2003 fins al 2007 amb aquest segon tram en construcció de la nova canonada; el projecte va estar quatre anys aparcat en algun calaix. Hernández explicava que «a principis d'aquesta legislatura [l'any 2006], el projecte d'aquest tram es va quedar definitivament sense finançament europeu» i es va haver «d'activar» des de l'empresa pública ATL. «El maig del 2007 es va posar a licitació i es va adjudicar amb fons de l'empresa», que en part es recuperen gràcies a la disposició addicional tercera de l'Estatut.

No només és una manca de pressupost, hi ha també una manca de previsió. Tot i que les obres de la nova infraestructura haurien començat l'any 2000, ja hi havia informes «de fa més de 20 anys» que alertaven de les pèrdues d'aigua que ja tenia la canonada.

Fer aquesta infraestructura soterrada «és tècnicament complicat», reconeixia el director del departament de mecànica de fluids de la UPC, Enric Trillas. Però «amb tots aquests anys ja s'hauria pogut construir la canonada nova», assegurava. «El retard només s'explica per un problema polític o de pressupost.»

Pel tècnic, «les fuites són una conseqüència de no haver fet un manteniment». Les actuals pèrdues d'aigua serien pràcticament inexistents si s'haguessin fet bones tasques de manteniment «cada quinze anys com a màxim», d'una canonada que està arribant al final de la seva vida. La del Ter a Trinitat ja té 47 anys i «la seva amortització és de 50», explicava Josep Antoni Plana Castellví, professor del departament de geografia física i anàlisi geogràfica regional de la UAB. Per Plana, les canonades «es comporten com els cotxes: si els revises, van millor». S'hauria d'haver analitzat per dins els punts amb fuites «amb un robot amb càmera incorporada» per poder-los reparar, deia Trillas.