http://paper.avui.cat/article/societat/121906/laigua/vaixell/val/milions/mes.html
Les 10 naus contractades només garanteixen el subministrament a una cinquena part de la població
El transport es posarà en marxa d'aquí a un mes
Joaquim Elcacho
La tempesta del transvasament del Segre continua però, mentrestant, el departament de Medi Ambient tira endavant la resta d'actuacions per fer front a la sequera. Si les pluges de debò no ho impedeixen, d'aquí a un mes arribaran al port de Barcelona els primers vaixells cisterna procedents de Tarragona. A finals de maig s'hi sumaran els vaixells de Marsella i a l'agost s'obrirà l'enllaç amb Carboneras (Almeria).
En total, serà una flota de deu embarcacions que costaran a la Generalitat 22 milions d'euros al mes. A banda, s'han de comptar els 35,2 milions d'euros que s'estan invertint en l'adequació dels ports afectats (24,2 milions a càrrec de la Generalitat i 19 a càrrec del ministeri de Medi Ambient). Cal recordar que ni aquesta ni cap altra de les actuacions engegades per fer front a la sequera repercutiran en el rebut de l'aigua que paguen els consumidors.
Si les circumstàncies obliguessin a mantenir oberta aquesta línia marítima d'aigua dolça durant sis mesos, el cost total superaria els 167 milions d'euros.
Aquesta milionada, però, només servirà per garantir el subministrament d'aigua a una cinquena part de la població de l'àrea metropolitana. És a dir, calculant que cada família té un consum mitjà de 20 metres cúbics d'aigua al mes, es pot estimar que els 2.600 milions de litres que faran arribar els vaixells cisterna només cobriran la demanda de 130.000 famílies. En aquest cas, però, s'ha de recordar que l'aigua que arribi en vaixell serà injectada a la xarxa de subministrament (directament o després de passar per la potabilitzadora de Sant Joan Despí) i distribuïda uniformement a tota la zona de l'àrea de Barcelona que ara rep aigua de la conca del Llobregat. Per tant, els ciutadans no trobaran diferència en el subministrament a causa de l'arribada dels vaixells cisterna.
Calen més alternatives
En qualsevol cas, doncs, si no plou abundantment, els vaixells cisterna no seran suficients per garantir el subministrament a tota l'àrea de Barcelona i caldrà continuar estudiant i posant en marxa de forma urgent altres alternatives abans no entri en funcionament la dessalinitzadora del Prat (primavera del 2009).
El conseller de Medi Ambient, Francesc Baltasar, va explicar ahir que, "evidentment, el transport d'aigua en vaixell és car, però és un esforç que la Generalitat ha de fer perquè no vull ni imaginar el cost que tindria per a la població, la indústria i el comerç de tot Catalunya el fet que l'àrea de Barcelona patís talls d'aigua".
El conseller de Medi Ambient va afirmar ahir que era conscient que el president del govern central acabava de manifestar-se en contra del projecte "d'aportació puntual d'aigua del Segre" (vegeu pàgina següent) però, tot i amb això, "mentre no hi hagi alternatives viables i ràpides que siguin millors", el govern català continuarà amb l'estudi d'aquesta proposta de transvasament del Segre al Llobregat.
Baltasar va insistir que "el govern està obert al diàleg amb el territori i amb l'administració central per trobar solucions per evitar que hi hagi restriccions d'aigua" i, d'altra banda, va garantir que les obres del transvasament no s'iniciaran sense l'aprovació del govern central.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada