dimecres, 2 d’abril del 2008

L'obra de la discòrdia

PLA - El transvasament del Segre soterrarà tres tubs de 65 centímetres de diàmetre en un tram de 8 km

INTERIOR - La canonada ha d'evitar crear dificultats de pas per la galeria d'evacuació del túnel del Cadí

http://paper.avui.cat/article/societat/121684/lobra/la/discordia.html

Joaquim Elcacho

Després del túnel de Bracons, la MAT, el Quart Cinturó i el pas de TGV sota la Sagrada Família, una nova obra ha recollit el testimoni de la polèmica: el transvasament del Segre al Llobregat pel túnel del Cadí. Un informe tècnic firmat el 25 de març per l'Agència Catalana de l'Aigua és l'únic document conegut fins al moment sobre aquest projecte, que es presenta des del govern com l'últim salvavides disponible davant el naufragi de la sequera. El conseller de Medi Ambient s'entesta a rebutjar la paraula transvasament i els seus tècnics han hagut de batejar la proposta com a Auxili del Segre al Llobregat a través del túnel del Cadí.

El document oficial explica que, per accelerar l'execució del projecte (estimada en cinc mesos), l'obra es dividiria en quatre trams. La captació i primer bombament de l'aigua es faria a l'altura de Molí de Prats, a prop d'Isòvol (Baixa Cerdanya), ampliant la petita resclosa existent. L'aigua bombejada, 1.500 litres per segon, es desviaria a un primer dipòsit de 765.000 litres.

El segon tram aniria del punt de captació a la boca nord del túnel del Cadí -7,87 quilòmetres-, amb una triple canonada de polietilè d'alta densitat, amb 63 centímetres de diàmetre cadascun dels tres tubs. Les canonades anirien soterrades o cobertes amb excedents de terres de les obres per garantir la seguretat de la conducció i reduir el seu impacte sobre la fauna. En aquest tram caldria construir tres estacions de bombament i interceptar diverses propietats privades, camins locals i carreteres. La part sud d'aquest tram fa passar les canonades just al costat de la carretera d'accés al túnel del Cadí.

Efectes a la galeria d'evacuació

En els primers 4,3 quilòmetres de la galeria d'evacuació del túnel del Cadí, l'aigua del Segre passaria per una única canonada de plàstic reforçat amb fibra de vidre d'un metre de diàmetre. A la part sud del túnel, d'1,75 quilòmetres, la conducció es desdoblaria en dues canonades de polietilè d'alta densitat de 63 centímetres de diàmetre. Dins el túnel les canonades se situarien sobre bancals de formigó, arrambades a la paret oriental, de tal manera que es faciliti el trànsit de persones i petits vehicles. Cal recordar que la galeria d'evacuació s'ha construït per garantir que, en cas d'accident o bloqueig del túnel principal, les persones afectades puguin sortir-ne.

La part final de l'obra estaria formada per una doble canonada d'un metre de diàmetre i 150 metres de llargada, des de la boca sud del túnel fins a la llera del riu Gréixer. Evidentment, l'aportació del Segre transformaria completament l'aspecte d'aquest petit afluent del riu Llobregat.

El projecte indica que l'estimació aproximada de l'import de les actuacions descrites és d'uns 45 milions d'euros. L'estudi afirma que les bombes, vàlvules i canonades seran desmuntats i reutilitzats en altres obres, però no calcula el suposat estalvi que això suposaria per al cost real de l'obra (com tampoc indica el cost de les expropiacions temporals, ni de la restauració de les zones afectades).

L'informe facilitat per l'ACA inclou una proposta de decret llei que caldria que aprovés el Congrés de Diputats per poder fer realitat "l'aportació de recursos procedents del riu Segre". En aquest apartat s'indica que la transferència s'iniciaria quan el sistema Ter-Llobregat entrés en situació d'emergència (és a dir, quan els embassaments estiguin per sota del 20%) i que es mantindria en marxa (si hi ha prou aigua al Segre) fins que el Ter-Llobregat tornés al nivell d'excepcionalitat 1, és a dir, fins que els embassaments arribessin a tenir pràcticament el doble de l'aigua que contenen actualment.